Princippet i arbejdsgangsanalysen
blev grundlagt af industrien (bl.a. Henry Ford, Ford Motor Company) i starten af det 20. århundrede.
Bag princippet lå en ideologi om,
at skabe en strømlignet produktionslinie ved, dels at fjerne uhensigtsmæssige
eller overflødige procedurer og funktioner, dels at omstrukturere produktionen,
ved at anbringe funktionerne i det kronologiske sammenhæng, hvori de naturligt
indgik i fremstillingsprocessen.
Målet var forenkling og omkostningsnedsættelse
ved at fjerne det overflødige eller unødvendige ressourceforbrug fra
produktionen (rationalisering).
Resultatet blev skabelsen af
”samlebåndet”, hvorved den reelle ”masseproduktion” kunne finde sted.
I kølvandet heraf fulgte de såkaldte
”rationaliseringseksperter” der med 2 stykker værktøj i hånden –
arbejdsgangsanalyse og regnestok, påstod sig i stand til at ”forbedre”
produktionen.
Gennem den gradvise afvikling af
regnestokken til fordel for humane perspektiver og hensyn, som det er forløbet
over de seneste halvtreds år, har ”management-konsulenten” afløst
”rationaliseringseksperten”.
I dag bruges arbejdsgangsanalyser
i adskillige sammenhænge, hvor anvendelsen bidrager til, at skabe
”bæredygtighed” i næsten enhver tænkelig situation. F.eks. i forbindelse med
anskaffelse af IT-systemer som EPJ, hvor integrationen af systemet i
virksomheden (pervasive computing) er nøgleordet mht. bæredygtigheden.
En arbejdsgang består af en samlet
serie af handlinger, der udløst af et ”input” (årsag eller udløsende faktor)
har en start, et forløb og en afslutning med et ”output” (produkt, mål eller
resultat).
Den ideelle arbejdsgang
Ved en grafisk illustration, hvor
punktet (A) = start, (B) = slut og mellemliggende vektorer i form af tal (1.),
(2.), (3.),… beskriver handlinger, vil den ultimativt mest rationelle proces
beskrives ved en ret linie, idet dette er den korteste vej mellem de 2 punkter
(A) & (B).
NB. En arbejdsgang har et
tidsmæssigt forløb. Desuden er der ofte tale om et eller flere geografiske
forløb eller forhold, med tilhørende bevægelse af mennesker (personale og
patienter) - transport, materialer og partikler (journaler, apparatur,
prøvemateriale, formularer etc.) – flow-linie.
(De geografiske forhold ses oftest
i tværsektorielle relationer.)
En simpel beskrivelse vil derfor
være:
·
Færrest ”hænder”
·
Færrest gentagelser
·
Færrest kontroller
·
Kortest tidsforløb
·
Korteste afstande
Den aktuelle arbejdsgang
I komplekse og højt specialiserede
organisationer som sygehusvæsenet, hvor man traditionelt har meget ringe
erfaringer med arbejdsgangsanalyser og hvor analyser og forbedringer af
processer primært har fokuseret på metoder (forbedret behandlingsmetoder), er
der en tendens til, at fag-bureaukratierne har præget og domineret udviklingen
af de eksisterende arbejdsgange – det aktuelle scenarium (”nu”-situationen).
Dette har antageligt medført en
hel del snørklede procedurer, der tenderer til at fjerne sig fra ”idealet”.
Det aktuelle scenarium (”nu”-situationen) vil derfor tendere i retning af følgende:
Ofte ses dobbeltfunktioner, overlapninger,
gentagelser, indskudte kontrolfunktioner og dobbelt- eller
multi-kontrolfunktioner.
Sådanne forhold er typisk opstået,
som enkelte faggruppers forsøg på at dæmme op for denne gruppes problemer i
forhold til; arbejdsgangen, konflikter mellem andre faggrupper, kompensere for
egen eller andre faggruppers inkonsistens, samt ved funktionssvigt eller
dysfunktioner i f.eks. apparatur, kommunikations- eller ”flow-linier”.
I tilfælde hvor fejlbehæftede
rationaliseringsindgreb har fundet sted, vil der ofte opstå kompenserende
lappeløsninger et eller flere andre steder i processen som konsekvens.
Målsætningen med en arbejdsgangsanalyse
er uanset metode og område at:
1) Kortlægge arbejdsgange
fuldstændigt som de er lige nu (det ”aktuelle scenarium”).
2) Omdefinere disse ved at
opstille ønskværdige arbejdsgange ud fra en rationel og logisk sammenhæng, hvor
overflødige ressourcer elimineres (det ”ideelle scenarium”).
3) Udvikle værktøj, processer og
metoder til at skabe den nødvendige forandring (innovation).
4) Gennemføre forandringen, ved at
indføre det nye værktøj, processer og metoder (implementering).
5) Vurdere effekten mht.
ressourcegevinster ved, at sammenholde resultatet af forandringen med ”det
aktuelle scenarium” (evaluering).
Jeg vil efterfølgende beskrive
metoder til 1. & 2. mål under ”metode”.
Forud for en arbejdsgangsanalyse
bør man definere eller afgrænse området for analysen ud fra analysens
målsætning.
Almindeligvis analyseres
arbejdsgangene med udgangspunkt i enten funktioner, processer eller metoder.
Hvis målet for analysen f.eks. er
funktioner, skal man kortlægge samtlige arbejdsgange som de pågældende
funktioner indeholder eller mere præcist, som personalet i disse funktioner
gennemgår.
I forbindelse med EPJ, kan man
gøre sig en række overvejelser mht. arbejdsgangsanalysernes omfang i forhold
til ressourceforbruget.
G-EPJ er procesorienteret, hvorfor
et EPJ-system der helt eller delvist baserer sig herpå, bør tage udgangspunkt i
processerne, frem for f.eks. funktioner eller metoder.
Da EPJ samtidigt er et redskab,
kunne der ligge en kortsigtet gevinst i, at isolere analysen til f.eks. kun at
omfatte processerne vedr. samtlige journaliseringer og dataudvekslinger, som de
enkelte funktioner pt. foretager, samt vil komme til at foretage med EPJ.
Da EPJ typisk er modulopbygget,
ville der kunne ligge en yderligere kortsigtet gevinst i, enten at rubricere de
enkelte processer i forhold til modulerne under analysen eller forudgående
rubricere og dernæst frasortere uaktuelle moduler.
Eksempelvis indføres den første
EPJ-version måske alene med et notatmodul, hvorfor den indledende
arbejdsgangsanalyse kunne afgrænses til kun at omhandle processerne i
forbindelse med diverse forskellige journalnotater.
Begrebet ”kortsigtet gevinst” skal
ses i lyset af den umiddelbare besparelse der ligger i en meget snæver
afgrænsning, med den heraf følgende ressourceminimering.
På længere sigt vil der derimod
kunne ligge en betydelig besparelse i ”stordrift”.
Det skal dog påpeges, at data
indsamlet gennem ”stordrift”, let bliver ”glemt”, forlagt eller simpelthen for
gamle (obsolete). Stordriftgevinsten kunne med andre ord let blive ”spist op”
igen.
Mht. valg af konkrete arbejdsgange
til analyse, bør man som udgangspunkt fokusere på de processer og områder hvor
data registreres, opbevares, transporteres og/eller udveksles, fordi det i
første omgang er her et IT-system pt. har sin styrke.
F.eks. vil diverse
patient-gennemgange - stuegange, ordinationer, rekvisitioner o.l. være oplagte
mål for arbejdsganganalyser.
Dernæst bør man fokusere på
områder hvor:
-
der indgår tværfaglige
relationer med flere aktører (f.eks. diverse prøver/undersøgelser,
pleje-/omsorgsfunktioner eller behandlinger)
-
funktioner overlapper
hinanden (f.eks. medicin- og patientdataregistreringer)
-
der ofte forekommer gentagelser
inden for samme arbejdsgang (f.eks. medicinregistrering)
-
gentagne kontroller
tilsyneladende findes nødvendige (f.eks. i diverse ordinationer, rekvireringer
eller bookinger)
-
arbejdsgangen hyppigt
gennemløbes
-
arbejdsgangen er
langsommelig og/eller af personalet selv findes træg og omstændelig eller slet
og ret problematisk
-
Der forekommer
dobbeltfunktioner (flere aktører foretager samme handlinger)
Efter udvælgelsen af relevante
arbejdsgange bør man præcist afgrænse hver arbejdsgang ved, at definere dens
begyndelse og afslutning. Dette har samtidig betydning for hvilken type forløb
man vil komme til at analysere.
Eksempel: Input = observation
”cyanose”. Såfremt dette observeres af en læge under en objektiv undersøgelse
f.eks. i skadestuen. Vil arbejdsgangens ”start” kunne defineres som indlæggelse
eller visitation, og arbejdsgangen som f.eks. ”Patientforløb – KOLD-patient”.
Er det derimod observeret på en
afdeling af et medlem af plejegruppen, Vil arbejdsgangen f.eks. beskrive
”Stuegang” og arbejdsgangens ”start” eksempelvis defineres som ”Notat i
plejekardeks” eller noget tilsvarende.
1. mål
Kortlægge arbejdsgange
fuldstændigt som de er lige nu (det ”aktuelle scenarium”).
Når man kortlægger en aktuel
arbejdsgang skal man først ”erkende” hele arbejdsgangens forløb og
dokumentere dette ved en forløbsbeskrivelse.
Når ordet ”erkendelse” anvendes i
dette sammenhæng, er det fordi det er uhyre svært for de pågældende aktører,
der indgår i arbejdsgangen, at ”se” alt hvad de rent faktisk foretager sig.
Dette forhold er mere udtalt jo oftere og mere rutinepræget processen udføres.
Det er ofte langt mere
iøjnefaldende når dele af processen ”udgår”. Dette ses i hyppigt anvendte
udtryk som ”vi plejer da at…” eller ”plejer vi ikke at…”.
Det kan derfor ikke umiddelbart
anbefales, at de pågældende aktører - gennem en eller anden form for fælles
”introspektiv” proces, søger at kortlægge deres egne eller kollegers
arbejdsgange, idet dette ganske enkelt er for upræcist og samtidig
omstændeligt. Man vil snarere få en beskrivelse af hvordan de opfatter sig selv
og sin egen rolle, samt deres kolleger og deres roller i forhold til
arbejdsgangen eller arbejdssituationen i det hele taget. Dette kan tilmed føre
til en fuldstændig udeladelse af de mest åbenlyse, irrationelle handlinger.
Samtidig vil en sådan metode kunne medføre følelsesmæssige udladninger, der
reelt ikke bidrager rationelt til selve analyseprocessen.
Det absolut mest vigtige at få
klarlagt er:
1.
Hvad sker der?
2.
Præcis hvem gør
nøjagtigt hvad?
3.
Hvorfor?
Den bedste metode til 1 & 2 er
”objektiv observation” & registrering.
Dernæst følges op med ”interviews”
til punkt 3.
Et objektivt øje ser og noterer
alt hvad der sker. Brug af videokamera kan være godt til at dokumentere, men
kan kun bruges som supplement, idet det næppe vil få det hele med. Brug af
videokamera kan også gribe uheldigt ind i processen, hvor observatøren helst
skal være ”fluen på væggen”. Samtidig bør man også tage hensyn til eventuelle
patienter og som minimum indhentes samtykke fra disse.
Observatøren skal være helt klar
over hvad der foregår og må om nødvendigt stille spørgsmål og ”hvad’ og
”hvordan”.
Registreringen skal give et
fuldstændigt billede af ”hvordan” hele processen rent faktisk forløber ”in
vivo”.
Dernæst gennemgås optegnelserne
med hver enkelt aktør – en for en. Målet er at finde årsagen (hvis nogen) –
”hvorfor” til de enkelte handlinger.
Under denne proces er der igen
brug for objektivitet, samt kritisk insisteren på at få redegjort for ”hvorfor”
man gør dette eller hint. Det vigtigste her er at blive ved med at spørge
”hvorfor” lige indtil man reelt forstår baggrunden – ikke stå af under
halvvejen uden et fornuftigt årsagssammenhæng.
Man vil fra tid til anden opleve,
at der findes rigtig lange og ”gode” forklaringer, men logisk set ingen reel
baggrund.
Det vil være ideelt for forløbet,
at afholde 2 møder med alle berørte aktører.
Under første møde ”briefes”
deltagerne ved at redegøre for formål, metode og forløb, samt deres rolle og
forventninger.
Andet møde er en opsamling, hvor
deltagerne præsenteres for de opsamlede data og inddrages i resultatet, så alle
er enige i kvaliteten.
På andet møde kan der godt dukke
nye oplysninger op som så skal indarbejdes gerne ad hoc.
Der kan også opstå behov for at
”bearbejde” deltagerne her, så de positivt kan forholde sig til både forløb og
resultat.
2. mål
Omdefinere det ”aktuelle
scenarium” ved at opstille ønskværdige arbejdsgange ud fra en rationel og
logisk sammenhæng, hvor overflødige ressourcer elimineres (det ”ideelle
scenarium”).
Nu er turen kommet til
”tegnebordet” og her skal der ”nytænkes”.
Med henblik på
medarbejderforankringen af det senere forandringsforløb er det uhyre vigtigt,
at inddrage aktørerne mest muligt i dette forløb. Det er dog på ingen måde en
forudsætning for selve analysen.
Det må derfor på det kraftigste
anbefales, at de samme aktører som tidligere nu indgår i design- og
udviklingsarbejdet.
I denne proces er det vigtigste
redskab en logisk, fremsynet og kreativ tankegang.
Vanetænkning er bandlyst, for det er
i den grad uinteressant en denne proces hvordan tingene forholder sig og
deltagerne skal i den grad løsrives fra gamle rutiner.
Brainstorming kan være et godt
redskab for at få ”gang i hjulene”, mens et rigt udbud af visionære input fra
mødelederen er et ”must”.
Det er en åbenlys fordel at
mødelederen er den samme som den ”objektive observatør”.
Målet er at finde en helt ny og
forenklet ”rute” mellem (A) og (B) for hver enkelt analyseret arbejdsgang.
Dokumenteringsmetode
I forbindelse med EPJ er valg af
metoden til at dokumentere de nye ”ideelle” arbejdsgange er ikke uvæsentlig.
Problemstillingen ligger i
dataudvekslingen.
En væsentlig baggrund for
analyserne var, at skabe kravspecifikationer til EPJ-systemet.
Det giver derfor sig selv, at det
er til alles fordel, hvis IT-designerne har en helt klar forståelse af de
ønsker, behov og krav der stilles til systemet ud fra arbejdsgangsanalyserne.
Det skal derfor anbefales at man
vælger den dokumentationsmetode (f.eks. ”Use Case”), som IT-designerne bedst forstår
at tolke – dette vil utvivlsomt eliminerer de fleste misforståelser og derved
spare både tid, penge, kræfter og ærgrelser.
Man kunne selvfølgelig vælge en
metode, der ikke krævede nogen som helst forudgående viden eller indsigt i
arbejdsgangsanalyse, men dette ville kræve yderligere ressourcer til
”oversættelse” af hele materialet og det synes i den grad ufornuftigt at bygge
”ideelle” arbejdsgange på dobbeltarbejde.
Copyright
© 2003 MMC – Medical Management Consulting. All rights reserved.