Noter til Patientforløbs-/
Arbejdsgangs-/Funktionsanalyse
Nogen
skelner stærk mellem eksempelvis arbejdsgange og patientforløb, når disse skal
analyseres med henblik på optimering.
Selvfølgelig
er det fornuftigt at skelne, så alle er enige om hvad man taler om og ud fra
hvilke kriterier og udgangspunkt processen forløber.
Men det
skal samtidig forstås, at arbejdsgange, patientforløb og funktioner dog er 3
sider af samme sag – eller helt præcist 3 forskellige, men uløseligt
sammenhængende dimensioner.
Betragtes
eksempelvis patientforløb, er diverse arbejdsgange og funktioner knyttet tæt
sammen.
Dette
kunne f.eks. illustreres som følger:
Dette
er naturligvis kraftigt simplificeret og burde som minimum illustreres ved
fulde 3d.
Ikke desto mindre ses det at arbejdsgangene er koblet
til forløbet (gennem f.eks. undersøgelse, diagnostik, pleje og behandling).
Funktionerne
derimod, er koblet til arbejdsgangene gennem eksempelvis tværfagligt samarbejde
og fag… -områder, -ekspertise, -lige begrænsninger, -procedurer, -grænser mm.
I
enkelte tilfælde vil funktioner endog ses forbundet med forløbet.
I
”Nu”-situationen vil der typisk forekomme overlapninger af funktioner, såfremt
arbejdsgangene analyseres nøje. Endvidere vil der kunne findes uhensigtsmæssige
arbejdsgange og procedurer.
Det
væsentlige at forstå er, at selv om udgangspunktet eksempelvis er
patientforløbet, som i illustrationen. Vil rationelle ændringer i forløbet, som
resultat af et fornuftigt ”bør”-forløb, få naturlige konsekvenser for såvel
arbejdsgange, som funktioner, hvorfor man ikke undgår en minimums-analyse af
disse – om ikke andet fordi:
Ø
For
at opnå det optimale og rationelle udbytte af en forløbsoptimering, er det
uhyre vigtigt, at såvel arbejdsgange som funktioner optimeres simultant hermed,
således at der skabes den fornødne sammenhæng imellem alle 3 dimensioner –
dette forhold gælder uanset hvilken af de 3 dimensioner der lægges som
udgangspunkt.
Checklister
Checklister
er et yderst vigtigt og gangbart arbejdsredskab, der ofte er overset og
undervurderet.
Checklister
kan findes anvendelige, uanset om der er tale om optimering af arbejdsgange,
patientforløb eller funktioner.
Checklister
kan endvidere medvirke til optimering af såvel kvalitet, sikkerhed og
procedurer.
Desuden
er checklister i sig selv et fortrinligt redskab til dokumentation.
Instrukser
ligger eksempelvis typisk i en samling, hvorfra de eventuelt læses og ”huskes”.
På denne måde kan vigtige data og dermed procedurer gå tabt og efter en tid er
ingen rigtig ”enige” om indholdet og i værste fald, glemmes de i en sådan grad,
at indholdet forældes og i værste fald bliver obsolete.
Resultatet
kan være en generel afstandtagen fra instrukser, fordi man aldrig helt ved om
de er tidssvarende, relevante og dermed ”sikre” at anvende.
Implementering
af optimerede ”bør”-situationer findes ofte vanskelige og ressourcekrævende,
fordi der forudsættes en minimumsgrad af konsensus, samt uddannelse mm.
Implementeringen
af checklister, er lidt nemmere at gå til og er samtidig et let medie at skabe
forandring igennem, hvorved fortsat optimering muliggøres.
En
forudsigelse mht. EPJ, er at den i tiltagende grad vil blive
”checkliste-basserest”. Indførelsen af en bred brug af checklister i
sundhedsvæsenet kunne således blive en indfaldsvinkel til EPJ.
Copyright © 2004 MMC – Medical Management
Consulting. All rights reserved.